Ik had veel vertrouwen in jou. Als je zoekt op intelligentietest kom je in een soort oerwoud van (dure) bureaus. Jouw site sprak me aan en vooral het feit dat je me adviseerde nog 1 jaar te wachten, in plaats van met 5 jaar al te testen.
Wat ik opvallend vind, is dat de meeste meisjes uit de Leonardo-klas van Niels opvielen doordat ze vroeg zelf gingen lezen. Niels deed dit helemaal niet. De opvallende dingen van Niels waren vooral heel goed kunnen oriƫnteren, goed rekenen (hij begreep vermenigvuldigen al in groep 1) en goed geheugen. Hij had ook niet van die filosofische vragen, over de oorsprong van het leven of de dood, in tegenstelling tot zijn broer. Het was gewoon een heel vrolijk en sociaal kind, dat prima kon spelen en veel vriendjes had. Motorisch was hij ook handig, leerde snel fietsen en zwemmen. Ook viel zijn empathie mij op, naar mens en dier.
Omdat zijn vader op zijn minst zeer snugger is, dacht ik aan hoogbegaafdheid. Papa geloofde dat niet zo, we hebben er nog een taart op verwed (die ik dus won, haha).
Het onderzoek was prettig voor Niels, hij was totaal niet gespannen en vond het leuk om de puzzeltjes op te lossen. Dezelfde middag hoorden we al dat hij “in ieder geval boven de 130” zat, later bleek dat essentieel met betrekking tot timing. Ik heb toen namelijk direct contact gehad met de coƶrdinatrice van het Leonardo-onderwijs, en zo kon Niels nog net meedoen aan de laatste verplichte observatie voor de zomervakantie.
De uitslag vond ik aanvankelijk best schokkend. Ik dacht wel dat het hoog zou zijn, maar zo hoog had ik niet verwacht. Dan ga je direct nadenken over de implicaties voor het kind, op korte en lange termijn. Vooral het advies in het rapport dat Niels met “ontwikkelingsgelijken” het beste op zijn plek zou zijn, was voor ons belangrijk en goed. Dan realiseer je je, dat dit inderdaad voor hem belangrijk is. Daarom hebben we, met enige koudwatervrees wel, gekozen voor het Leonardo-onderwijs. Daar hebben we nooit spijt van gehad. De groep is klein en heel gezellig. Er zijn jongens en meisjes, en ze zijn allemaal heel “normaal”. Ook woont iedereen best dichtbij en wordt er volop gespeeld.
Onze jongste van bijna 4 jaar gaat hier nu ook naar de kleuterschool en is al aangemerkt als “verdacht”. Vrijwel alle kinderen uit de Leonardo-klas, hebben broers en zussen die ook hoogbegaafd zijn.
Niels stoomt door met rekenen (groep 5 ipv groep 3), doet veel projecten, verrijkingsspellen, ook veel creatieve vakken en Engels. En natuurlijk zijn favoriet: schaken. Wij zijn in ieder geval heel blij en Niels is echt zeer goed op zijn plaats. Heerlijk om te weten dat je kind niet meer steeds hoeft te wachten op de rest, maar gewoon lekker in zijn eigen tempo verder kan, met een superjuf. En door de kleine groep: geen pesten!! Hoera!