Ervaringen

Tristan (6 jaar)

We are expats and speak English at home and at work. Our son Tristan was born in The Netherlands and went to the Dutch Peuterspeelzaal. We then decided to have him schooled in the national/local language and he went to the Dutch Basisschool. The first two years were just wonderful. Tritsan went to school every day with joy, got good reports, and we could not have been happier. In group 3 this abruptly stopped. The school told us that his werkjes are not finished and that according to their observation he is very much behind.

“Tristan (6 jaar)” verder lezen

Dion (6 jaar)

Nadat onze dochter (6 jaar) vastliep op school, besloten wij een intelligentieonderzoek af te laten nemen door Emke Jutte. Dion is normaal gesproken bij vreemden erg verlegen en heeft een tijdje nodig om zich op haar gemak te voelen. Hierdoor twijfelden wij of het onderzoek een goed beeld zou geven van haar intelligentie. Achteraf bleek deze twijfel onterecht. Dion was heel even verlegen maar vond de spelletjes ontzettend leuk en ze heeft veel gekletst tegen Emke. Voor ons een duidelijk signaal dat zij zich op haar gemak voelde.

“Dion (6 jaar)” verder lezen

Tim (10 jaar)

Toen onze zoon net iets ouder was dan 1 jaar werden er buisjes geplaatst omdat hij continu verkouden was. Na het plaatsen van de buisjes werd de spraak al snel heel veel beter. Tim kon al snel hele zinnen maken en correct vervoegen. Een hele gezellige tijd. Toen hij naar school mocht op 4 jarige leeftijd bleek dat hij al snel verder was dan de meeste kinderen in zijn klas. In groep 3 ging hij samen met 3 andere klasgenootjes in een plusgroepje om zo meer uitdaging te krijgen.

“Tim (10 jaar)” verder lezen

Lois (8 jaar)

Ik heb wel een leuke anekdote over mijn dochter. Toen Lois een jaar of 5 was waren wij samen aan het fietsen. Tijdens het fietsen wilde zij mij een vraag stellen. Zij vroeg aan mij: Papa, waarom is het zo dat als ik fiets mijn wielen en trappers rondjes draaien maar mijn knieën gaan alleen maar omhoog en omlaag?

“Lois (8 jaar)” verder lezen

Sjoerd (10 jaar)

Mij was verteld dat baby’s 20 uur per dag slapen. Sjoerd niet. Hij sliep hooguit 10 uur per dag. De rest van de dag wilde hij entertainment. Als hij niet om zich heen kon kijken moest hij heel hard huilen. Hij probeerde vanaf drie maanden om te staan. Toen hij vijf maanden oud was kon hij staan in de box en begon hij woordjes te zeggen. Zijn eerste woord was ‘auto’. Toen hij acht maanden oud was kende hij al veel woorden en met een jaar sprak hij in zinnen met een onderwerp en een correct vervoegd werkwoord. Hij was altijd heel alert op zijn omgeving en merkte het meteen als er iets veranderd was. Bijvoorbeeld dat iemand een nieuwe bril had of naar de kapper was geweest.

“Sjoerd (10 jaar)” verder lezen

Frank (8 jaar)

Wij zijn nog steeds heel blij met de test die Frank heeft gemaakt en waardoor duidelijk werd dat hij hoogbegaafd is. Op school was hier namelijk een hele andere mening over. Vooral de juf had moeite met zijn gedrag. Het blijkt namelijk dat hij zich al enige jaren verveelde op school en hierdoor dwars gedrag ging vertonen. Dit was zijn manier van aandacht vragen. Helaas natuurlijk niet de juiste.

“Frank (8 jaar)” verder lezen

Eva (5 jaar)

Eva’s kleuterperiode op school kenmerkte zich door haar voorsprong op cognitief gebied ten opzichte van haar klasgenootjes. Ze kon al lezen, wat rekenen en klokkijken. Ze kon niet wachten tot ze naar groep 3 zou gaan waar ze – voor haar gevoel – echt wat zou gaan leren. Naarmate groep 3 dichterbij kwam, groeide onze angst dat zij helemaal niet zo gelukkig zou gaan worden in een gewone groep 3.

“Eva (5 jaar)” verder lezen