Tim (10 jaar)

Toen onze zoon net iets ouder was dan 1 jaar werden er buisjes geplaatst omdat hij continu verkouden was. Na het plaatsen van de buisjes werd de spraak al snel heel veel beter. Tim kon al snel hele zinnen maken en correct vervoegen. Een hele gezellige tijd. Toen hij naar school mocht op 4 jarige leeftijd bleek dat hij al snel verder was dan de meeste kinderen in zijn klas. In groep 3 ging hij samen met 3 andere klasgenootjes in een plusgroepje om zo meer uitdaging te krijgen.

Vanaf groep 4 ging het fout. Er was geen uitdaging meer. De school was saai en stom. Aan het eind van het schooljaar zou Tim gewoon naar groep 5 gaan. De andere 3 kinderen van de plusgroep gingen naar groep 6. Hierdoor kregen wij thuis te maken met een zeer opstandig kind, vol ongeloof en verontwaardiging. Waarom mochten de andere kinderen wel een groep overslaan en hij niet? Zijn cijfers waren net zo goed als van de andere kinderen. In overleg met de school mocht hij de toetsen maken voor eind groep 6 om te kijken of hij het aan zou kunnen. De school gaf te kennen sterk te twijfelen of hij de stof wel aankon, omdat Tim zich vaak liet terugvallen en alleen deed wat er verwacht werd. Toch hebben we dit doorgezet.

Op een gegeven moment merkten wij als ouders dat Tim zich niet happy voelde en school maar stom en saai vond. Ondanks het overslaan van groep 5 was er nog steeds niets te doen. Vaak had hij in de ochtend klachten van buikpijn, misselijkheid en het zich niet lekker voelen. Uiteindelijk kregen we zelfs verhalen te horen van leraren en ouders van klasgenootjes, dat onze zoon wel erg vaak over zelfdoding sprak. We hebben toen direct actie ondernomen. Op advies van een hele goeie vriendin zijn we naar Kind Centraal gegaan om hem te laten testen. Mede omdat we al signalen hadden gekregen dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van een hoogbegaafd kind. Wij zijn in contact gekomen met Emke Jutte. Wij hebben met Emke een heel prettig gesprek gehad en ook onze zoon was erg onder de indruk. Voor de test was hij erg nerveus en gespannen.

De testen waren super leuk en Emke was super lief. Tim heeft met heel veel plezier de ochtend doorgebracht met spelletjes en leuke opdrachten. Na een paar dagen kwamen we terug voor het resultaat en inderdaad bleek onze zoon een hoogbegaafd te zijn. Na deze mededeling kon Tim alles veel beter een plekje geven. De school heeft heel fijn meegewerkt aan deze stap. Tim heeft nog wel moeilijke momenten gehad, met name omdat de ontwikkeling en gedachten van hoogbegaafden anders zijn dan van de meeste kinderen. Gelukkig hebben we daar ook hulp in gekregen.

Uiteindelijk heeft Tim groep 6 en 7 heeft goed doorstaan, maar het bleef een gevecht op school de juiste uitdaging te vinden. Uiteindelijk heeft hij toch weer een groep overgeslagen en zit hij nu op de middelbare school. De komende 3 jaar volgt hij de hoogbegaafdenopleiding, met uiteindelijk de doorstroom naar 4 VWO/Atheneum of Gymnasium. Tijdens de vakantie kon Tim niet wachten om weer naar school te gaan. Alhoewel het schooljaar pas begonnen is, gaat het al veel beter met Tim. Hij gaat met heel veel plezier naar school en zit met allemaal gelijkgestemden in de klas. De leeftijden variƫren van 9 tot en met 13 jaar, wat voor de emotionele ontwikkeling een groot voordeel kan zijn.

Wij zijn blij deze stappen allemaal te hebben genomen. We hebben ze niet van de een op de andere dag genomen en wij hebben hulp ingeschakeld. Emke is hierin een erg belangrijke schakel geweest.