Eva’s kleuterperiode op school kenmerkte zich door haar voorsprong op cognitief gebied ten opzichte van haar klasgenootjes. Ze kon al lezen, wat rekenen en klokkijken. Ze kon niet wachten tot ze naar groep 3 zou gaan waar ze – voor haar gevoel – echt wat zou gaan leren. Naarmate groep 3 dichterbij kwam, groeide onze angst dat zij helemaal niet zo gelukkig zou gaan worden in een gewone groep 3.
We kwamen bij Emke Jutte terecht om haar IQ te laten testen zodat we bij eventuele hoogbegaafdheid de juiste schoolkeuze voor haar zouden kunnen maken.
Eva is een erg slim maar verlegen meisje. Bij Emke voelde ze zich echter direct op haar gemak en genoot ze van de ‘moeilijke’ opgaven van de IQ test. Na de eerste ochtend kon ze haast niet wachten tot ze nog een keer naar Emke mocht. Emke heeft haar erg goed begeleid en de uitslag van de test kregen we reeds 2 dagen later toegestuurd. Daarna ontvingen we nog een uitgebreid verslag van Emke over Eva waar wij ons meisje helemaal in herkenden. Het was een bevestiging van de afgelopen jaren waarin we vermoedden dat Eva hoogbegaafd is.
Eva gaat nu sinds (bijna) 1 jaar naar een Leonardo klas waarin ze samen met haar hoogbegaafde klasgenootjes geniet van alle (zeer uitgebreide) lesstof en projecten waar ze gezamenlijk aan werken. Ze is er helemaal op haar plaats, heeft nieuwe vriendjes en vriendinnetjes in haar klas gemaakt die gelukkig net zoals zijzelf naast schaken, Engels, lezen, rekenen en moeilijke denkspelletjes ook héél graag buiten spelen en ravotten!